1
دانش اموخته دکتری فلسفه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی
2
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده
صدرالمتألّهین که در اِبصار، به نظریّۀ خلق و انشای صور محسوس توسط نَفْس عقیده دارد، نظریّۀ علمِ حضوریِ اشراقی اِبصار اثر شیخ اشراق، را نپذیرفته و اشکالاتی بر آن وارد کرده است. سبزواری در دفاع از نظریّۀ شیخ اشراق، علاوه بر پاسخگویی به نقدهای صدرالمتألّهین، در توجیه این نظریّه و سازوار ساختن آن با مبانی حکمت متعالیه کوشیده است. این مقاله به گزارش و نقد و بررسی این کوشش سبزواری که در واقع نوعی نوآوری در سازوارسازی دو آن دیدگاه است، اختصاص دارد. حاصل آنکه دو گونه توجیه از سخنان وی میتوان داشت که البتّه با اشکالاتی از جمله ناسازگاری با نظام حکمت اشراقی، روبهروست، امّا نظریّهای را که در تبیین کیفیّت اِبصار در مورد نفوس کامل از توجیه دوم وی به دست میآید می توان نظریّهای جدید در سیر تطوّر نظریّۀ اِبصار دانست که مبتنی بر مبانی حکمت متعالیه نیز هست.
فیّاضی، غلامرضا.(1387). هستی و چیستی در مکتب صدرایی، تحقیق و نگارش حسینعلی شیدانشید، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
قطبالدین شیرازی، محمودبنمسعود.(1391). شرح حکمة الاشراق (به انضمام تعلیقات صدرالمتألّهین)، تصحیح سید محمد موسوی، تهران: حکمت.
مطهّری، مرتضی.(1371). مجموعه آثاراستاد شهید مطهّرى، تهران: انتشارات صدرا.
یزدانپناه، یدالله.(1389). حکمت اشراق: گزارش، شرح و سنجش دستگاه فلسفی شیخ شهابالدین سهرودی، تحقیق و نگارش مهدی علیپور، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
توکلی, محمد هادی, شیدانشید, حسینعلی. (1397). حکیم سبزواری و سازوارسازی دیدگاه سهروردی و صدرالمتألّهین در مسألۀ اِبصار. پژوهشهای معرفت شناختی, 7(16), 151-176.
MLA
محمد هادی توکلی; حسینعلی شیدانشید. "حکیم سبزواری و سازوارسازی دیدگاه سهروردی و صدرالمتألّهین در مسألۀ اِبصار". پژوهشهای معرفت شناختی, 7, 16, 1397, 151-176.
HARVARD
توکلی, محمد هادی, شیدانشید, حسینعلی. (1397). 'حکیم سبزواری و سازوارسازی دیدگاه سهروردی و صدرالمتألّهین در مسألۀ اِبصار', پژوهشهای معرفت شناختی, 7(16), pp. 151-176.
VANCOUVER
توکلی, محمد هادی, شیدانشید, حسینعلی. حکیم سبزواری و سازوارسازی دیدگاه سهروردی و صدرالمتألّهین در مسألۀ اِبصار. پژوهشهای معرفت شناختی, 1397; 7(16): 151-176.