1
دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
2
دانشیار دانشگاه تهران
چکیده
انتخاب محتوای تعلیم و تربیت همواره در زمره مسائل مهم مورد بحث فیلسوفان و اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت بوده است. این مسئله امروزه با توجه به افزایش روزافزون دانش جایگاه ویژهای پیدا نموده است و همواره این پرسش مطرح است که از میان فوج عظیم دانشهای عصر حاضر کدام دانشها برای ارائه در نهادهای تعلیم و تربیت اهمیت دارد. پل هرست یکی از فیلسوفان برجسته قرن بیستم در انگلستان و یکی از بنیانگذاران مکتب فلسفی و تربیتی لندن، نظریه «اشکال دانش» را در حوزه معرفتشناسی ارائه داد و این اشکال را بهعنوان محتوای تعلیم و تربیت همگانی معرفی نمود. در این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی، نظریه «اشکال دانش» هرست مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و اصول انتخاب محتوا مبتنی بر شکلگیری نظریه معرفتشناسی مذکور ارائه شده است.
حیدری, سمیرا, زیباکلام مفرد, فاطمه, میرزابیگی, محمدعلی. (1393). ماهیت دانش از دیدگاه پل هرست و دلالتهای آن بر انتخاب محتوای تعلیم و تربیت. پژوهشهای معرفت شناختی, 3(7), 83-106.
MLA
سمیرا حیدری; فاطمه زیباکلام مفرد; محمدعلی میرزابیگی. "ماهیت دانش از دیدگاه پل هرست و دلالتهای آن بر انتخاب محتوای تعلیم و تربیت". پژوهشهای معرفت شناختی, 3, 7, 1393, 83-106.
HARVARD
حیدری, سمیرا, زیباکلام مفرد, فاطمه, میرزابیگی, محمدعلی. (1393). 'ماهیت دانش از دیدگاه پل هرست و دلالتهای آن بر انتخاب محتوای تعلیم و تربیت', پژوهشهای معرفت شناختی, 3(7), pp. 83-106.
VANCOUVER
حیدری, سمیرا, زیباکلام مفرد, فاطمه, میرزابیگی, محمدعلی. ماهیت دانش از دیدگاه پل هرست و دلالتهای آن بر انتخاب محتوای تعلیم و تربیت. پژوهشهای معرفت شناختی, 1393; 3(7): 83-106.